Back from the overland-trip!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Niels Franken - WaarBenJij.nu Back from the overland-trip!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Niels Franken - WaarBenJij.nu

Back from the overland-trip!!

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

18 Januari 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Heeey mensen!

Nielsje is weer terug in Zuid-Afrika! Heb kerst en nieuwjaar gevierd in Namibië! De trip was heel erg vet, maar ben dat ik weer thuis in Cape Town ben en Chrisje weer zie! Kheb die mongool toch wel een beetje gemist die 4 weken!! Heb wel nog wat slaap in te halen......Kaapstad slaapstad......

Chrisje heeft een heel mooi lang verhaal getypt! Respect!! Ik wil het proberen toch kort te houden hoewel ik toch veel te vertellen heb. Maar als jullie meer details willen over de trip,...kunnen jullie me in real-life opzoeken binnekort. Want nog maar 2 weekjes en Nielsje is weer back in het koude kikkerlandje (...ik ga echt wel heimwee krijgen....). maar goed, ik ga niet hier al huilen want ik ben nog niet weg. Dus ik begin maar met mn verhaaltjes!
Zoals ik eerder al vermelden heeft de overland-trip 3 weken geduurt en ben ik met Nomad meegereist. Mijn taak was een beetje afwassen hier en daar en duits-engels tolken. Alles ging eiglijk best prima! Eten en accomedatie was helemaal inbegrepen. En soms kwam het voor dat er geen slaapplaatst voor de crew was, dan moest ik in de truck slapen. Maar mag ik daarover klagen?? Denk het niet..
Ik had een aantal mensen van Duitsland, Zwitserland, Nederland en Estland in de club. Stuk voor stuk hele toffe mensen waar ik toch een goede tijd mee heb gehad!
Ik ga jullie verder niet vervevelen met een gedetailleerde beschrijving van al mn avonturen, dus ik houd het een beetje globaal en beschrijf alleen de highlights van de trip (ben eigenlijk te lui om nu opeens alles op papier te zetten:P Chrisje heeft het een paar dagen bijgehouden, had k ook moeten doen). Maar ik waarschuw jullie wel voor de foto’s.....het heeft me heel veel tijd gekost om ze uit te sorteren en te bewerken, maar ze zijn eindelijk af! Dus de weblog kan online (vandaar dat het zolang duurde Joyce;) ). Maar het zijn enorm veel foto’s en ik heb al HEEEL VEEL weggelaten. Ga er dus lekker voor zitten en geniet!

Maar goed, deze trip heeft me 2 weken door Namibië geleid! Namibië staat bekend om het mooie rode zand in de woestijnen. Dat was ook werkelijk een prachtig uitzicht! Het zand is zo rood vanwege het hoge ijzergehalte in het zand dat wordt aangevoerd door de Orange River. Vanwege roest krijgt het een rood kleurtje. Echt indrukwekkend om te zien!! Namibië wordt over het algemeen ook afgeraden rond deze tijd van het jaar. Temperaturen kunnen namelijk oplopen tot 55 graden. Ik heb dat helaas niet meegemaakt, mijn maximum was 50 graden. Ook heul warm hoor!! Maar het is daar heel erg droog, dus opzicht kan je het wel volhouden. Gewoon een hoedje op, luchtige kleding aan, en niet teveel bewegen. Dan is het een betere temperatuur dan ze zwoele zomerdagen in Nederland. En omdat het daar zo droog is, duurt het ongeveer 20 jaar voordat een bananenschil weggerot is! Je gooit daar dus geen afval neer. De oude, dode bomen in de vallei zijn wel 900 jaar oud en nog steeds niet weggerot. Dit mooie plekje op de aarde heet trouwens Sossuvlei. Dat was heel erg indrukwekkend om te zien! Ik heb er ook de bekende Dune 45 beklommen. Dat is een grote duin waarvan je een heel mooi uitzicht hebt, als je op de top bent! De gids die ons hier rondleidde was echt cool....die keek naar beneden naar het zand....stak zijn hand in het zand en haalt er een salamander vandaan!! In de vallei is overigens ook een klein stukje van de film The Cell opgenomen.

Maar de eerste week dat we door Namibië reden, zagen we alleen maar woestijn. Je kan in dit land úúrenlang rijden en je uitzicht blijft gewoon exact hetzelfde. De eerste week vond ik dan ook niet zo heel prettig. Ik zat opeens alleen tussen al die mensen die ik niet kende, midden in de woestijn. Ik hoopte dus echt niet dat dit 3 weken ging duren. Maar toen we eenmaal het paradijsje van Swakopmund hadden bereikt, ging alles veranderen. Hierna waren de mensen veel losser en aardiger en de crew ook. Dit kwam denk ik doordat iedereen elkaar nu pas goed begon leren te kennen. En het uitzicht veranderde drastisch, nadat we de tropische keerkring bereikt hadden. We zaten dus nu in de tropen. In Swakopmund heb ik ook het nieuwe jaar gevierd. De crew bleef bij het hotel, maar ik wide feesten dus ging met de toeristen mee richting strand. We dachten dat daar wel iets te doen zou zijn. En ja hoor, een hele grote beachparty was daar opgezet met hele coole muziek en mooie jonge mensen!! Wat een paradijsje:D Hier bleven we dus wel ff en we gingen knallend het nieuwe jaar in. Genoeg mensen die meteen een nieuwjaarsduik namen in de oceaan. Ik deed niet mee..

Ook ben ik in het grote Nationale Park van Etosha geweest. Hier bevind zich de Big 4. De buffalo ontbreekt, vanwege de extreme droogte kan die hier niet leven. Maar we verbleven daar dus ook, en ’s avonds was het leuk om naar de “waterhole” te gaan. Een waterhole is gewoon een grote plas water, waar de wilde dieren ’s nachts komen drinken. Als iedereen stil is en zich hier neer gaat zitten, komen soms olifanten, leeuwen, neushoorns etc lekker drinken! Mooi om de dieren op die manier te kunnen zien!! Het meest vette dier om in het wild te zien is toch wel de luipaard. Die zie je vrijwel nooit. En na 4 gamedrive’s van 3 uur elk, had Nielsje geen zin mer in een 5e gamedrive, en toen ben ik maar gaan meehelpen koken. De toeristen komen terug, en iedereen was heel blij want ze hadden de luipaard gezien, op een paar meter afstand maar! GRRRRRRRRR. Balen.....

De Himba-Tribe....dit is zo’n typisch Afrikaans stammetje die nog in de wildernis leven en zichzelf helemaal insmeren met een roodachtig spul om zich op deze manier te wassen. Als je ze aanraakt voelen ze ook heel ruw aan. Maar het zijn hele primitieve, maar toch ook hartelijke mensen. Leuk om eens gezien te hebben! Hoewel ik wel het idee had dat het een beetje té commercieel was... Opeens kwamen de souvenirs te voorschijn en je werd bijne gedwongen om iets te kopen.
In de Khalahari-woestijn had je nog de !Kung-Tribe. Dit was helemaal commercieel. Het waren 2 mannekes in berenvellen die in hun eigen taaltje ons wat uitlegden, en een gids deed het dan voor ons vertalen naar engels. Later kregen we te horen dat die mannekes tegenwoordig niet meer zo leven en nu gewone kleren dragen en daar in de logde slapen. Dus niet meer in die rieten hutten. Maar niettemin, toch leuk om eens gezien te hebben.

Quivertree-forest (Kokerboombos)!! De meest gefotografeerde bomen van Namibië. Echt aparte boompjes en je krijgt opeens een heel ander idee van het woord ‘bos’. Het was gewoon een open vlakte in de Khalahari-woestijn, met een paar van die boompjes. Echt apart, maar wauw! Die bomen zijn heel goed aangepast aan de droogte en hebben maar een paar druppeltjes water nodig bij wijze van. Hetzelfde als vele dieren daar. Je staat er telkens weer van te kijken hoeveel ‘leven’er eigenlijk wel niet is in de woestijn...

In Windhoek zijn we bij het bekende Joey's Beerhouse gaan uiteten. Dit is een Game restaurant. Dus allerlei dieren die hier in het wild zitten. Ik heb tijdens de trip overal wel eens wat anders geprobeerd. En ik heb krokodil, buffalo, zebra, kudu, impala, springbok gegeten. Alles is heel lekker, maar de buffalo steekt er toch wel bovenuit, heerlijk!!

Nou dit was het gedeelte over Namibië. Namibië was erg heet, droog en zanderig. Maar Botswana en Zimbabwe waren nog erger.....Deze landen liggen in de tropen en de temperaturen liggen er rond de 35 graden en het is daar ongelooflijk vochtig. ONGELOOFLIJK kut dus, was echt niet meer uit te houden. Hier zie je overigens wel de dieren nog wilder dan in de Game Reserves. Ze lopen gewoon over de weg, dus het is echt gevaarlijk om hier te rijden. Want ze gaan niet voor je aan de kant.



Botswana en Zimbabwe is overigens niet echt toeristisch, hoewel het prachtige landen zijn. Maar het klimaat is gewoon niet meer leuk. En zoals jullie wellicht wel weten ligt de politiek van Zimbabwe een beetje overhoop. Echt erg om te zien hoe de locale mensen daar overleven. Zelfs als ze geld hebben, kunnen ze nog niks kopen. Het is gewoon allemaal extreem duur en het geld is niks meer waard. Ze hechten dan ook heel veel waarde aan oude kleren en andere spuletjes die toeristen achterlaten. Ik heb daarom maar eens mijn spullen goed uitgezocht en ik kon echt een heleboel achterlaten! Ik liep de straat op, en werd meteen overspoeld door 12 negers! Blijkbaar zijn ze gek op handdoeken, want ik kreeg veel leuke souvenirtjes aangeboden voor 1 handdoek. Op deze manier hebben zij weer nieuwe spulletjes die ze kunnen gebruiken. En heb ik een aantal souvenirtjes erbij, en ik ben van mijn oude spullen af. Iedereen blij:D Wat wel opviel was dat deze mensen niet crimineel zijn aangelegd. Ze vallen je dan wel lastig met ruilhandel, maar dat is gewoon hun enige manier van leven. Geld heeft geen betekenis meer in dit land. Maar ze raken je niet aan, en stelen ook niet van je.
Toen de toeristen voor 3 dagen en 2 nachten naar de Delta gingen met het vliegtuigje, bleef ik bij de truck. Er was maar 1 iemand van de crew toegelaten, en aangezien ik geen gids voor de mensen kan spelen, kon ik niet mee. Maar ik heb er geen spijt van als ik al die gidsen moet geloven. Het schijnt daar helemaal niet zo speciaal te zijn en van dieren zie je weinig. Ena ls je ze ziet, is het van een hele grote afstand.

Verder heb ik in Victoria Falls een halve Gorge's activiteiten gedaan. Dat houd in dat ik de Flying Fox; Zip Line & Gorge's Swing gedaan heb. De Flying Fox is dat je aan een paar kabeltjes wordt bevestigd, aan je rug. En je rent dan zelf zo hard mogelijk het plateau af en dan zweef je in een rechte rechte lijn over het ravijn. Was wel leuk, maar niet een echte kick want het ging niet zo snel.
De Zip Line daarna was eigenlijk gewoon tokkelen. Dat was wel vet, ging lekker hard! En het was een langer traject. Die beviel me wel eigenlijk...En toen kwam de laatste...De beruchte Gorge's Swing!! Ik ben al van veel dingen afgesprongen voor de kick maar deze was toch veruit de engste (lees: coolste:D). Woooow! Ik wilde het uitschreeuwen, maar ging gewoon niet!

De hoogtepunten van mijn trip waren toch wel 2 dingen die de nummer 1 plaats delen. Sossusvlei in Namibië, en het wereldwonder van Zimbabwe, de Victoria Falls!! Wauw deze 2 dingen waren echt enorm indrukwekkend en ik ben heel blij dat ik de kans heb gekregen om dit te mogen aanschouwen. Top:D
En uiteindelijk ben ik met het vliegtuig via Jo'Burg teruggekomen. Van Vic Falls naar Jo'Burg was 2 uurtjes. En vanaf daar terug naar Kaapstad was ook ongeveer 2 uurtjes. Ik heb dit wel zelf moeten betalen, maar als ik met Nomad terug was gekomen, duurde het minstens 4 dagen eer ik terug was in Cape Town. Het is een behoorlijke afstand namelijk (ongeveer 3000km) en met een overland-truck kan je niet hard rijden.

Nou Nielsje gaat nog even genieten van Kaapstad, want het duurd nog maar een paar DAGEN of ik ben alweer terug in Nederland. En ik heb er GEEN zin in. Mensen, begrijp me niet verkeerd, ik mis jullie allemaal en wil jullie allemaal graag weer zien! Maar als het ff kon nam ik na een week gelijk weer het vliegtuig terug. Maarja, het is nog niet zover dus ik wacht wel af hoe het gaat worden. Maar ik denk dat ik heimwee ga krijgen..
Oh nog even voor de duidelijk, deze weblog is nog lang niet compleet!!! Maar ik heb gewoon geen tijd en inspiratie ervoor om alles in details te vermelden EN al mijn foto’s (het zijn er 1880 in totaal van deze trip) te verwerken EN genieten van de korte tijd die mij nog in Kaapstad rest. Maar ik hoop dat deze blog jullie toch een goed beeld geeft van hoe mijn trip eruit zag.


Groetjesss!

  • 18 Januari 2009 - 17:51

    Chrizzle:

    Eerste post, nu lezen en damn ... pizza's bestellen blijft moeilijk!

  • 18 Januari 2009 - 17:58

    Foo Shizzle:

    Toevoeging aan mijn eerste comment!
    Nice verhaal Nelsch. Mooie foto's waar ik natuurlijk al een sneakpereview om gehad heb (a) heerlijk bevoorrecht!
    Zo en we hebben die pizza's toch gekregen ... HENK!

  • 18 Januari 2009 - 19:12

    Saskia:

    Ha multi-multi miljonair (in Zimbabwe dan)

    Is it?
    Natuurlijk heb ik al een deel van je verhalen gehoord, maar je blog lezen is natuurlijk ook super leuk!!!
    Nog ff en dan moeten we weer naar huis :(
    Dan hoor ik geen Hans Teeuwen moppen meer in t weekend.
    Maaarrrrr ons gaan eerst nog baie lekker genieten van ons laatste dagen in Keeptjoun.

  • 18 Januari 2009 - 21:23

    Mam:

    ha niels,genoten van je verhaal wat heb je veel gedaan in die drie weken,maar goed dat ik niet alles wist van tevoren.WAAGHALS!!!!Mooie fotos ben benieuwd naar die andere 1600.

  • 19 Januari 2009 - 00:50

    Joyce:

    Echt super te gek he wat je toch allemaal weer hebt meegemaakt! Het is net of je met de foto's "geknoeid" hebt! Zo gaaf zijn ze! Net een kaart.

    Maar die muis in je tas, iiieeuww! hahaha

    Ja nielsie je kunt gaan aftellen nu! Jij en Chris gaan echt heimwee krijgen! Maar gelukkig heb je super veel foto's gemaakt, maken we van 1 muur van je kamer een vette fotowand.

    (K)

  • 19 Januari 2009 - 08:23

    Malissa:

    Super verhaal, prachtige foto's! Kortom: ik ben jaloers!!!!!
    Geniet nog van je laatste dagen, en tot snel!:)
    Xxx

  • 19 Januari 2009 - 08:27

    Elly:

    Prachtig Niels wat jullie beleefd hebben op deze maanden geweldig. Maar die watervallen naar beneden brrrrrr . gr Elly

  • 19 Januari 2009 - 12:03

    Jeroen:

    Zow hey!! Wat een spannend verhaal zeg!! Erg indrukwekkend om te lezen. Toen ik de weblog bekeek leek het toch erg lang, maar toen ik m had gelezen eigenlijk vééél te kort! Die trip is je goed bevallen lees ik, op de hoge temperaturen na dan.

    Tot gauw in het koninkrijk der Nederlanden! Met ook hier toch veel moois haha.

    Gr Jeroen

  • 19 Januari 2009 - 13:57

    Roy:

    Hey Niels,!!

    Wederom wat een onwijs mooi avontuur, bak popcorn erbij, groot glas drinken en lezen maar. En tja de foto's, laten we daar maar weer niet teveel over uitbreiden. Die waren gewoon weer slecht, nietszeggend en stelde niets voor.....:s haha WAT EEN VETTE FOTO'S !!!! Niels heel veel plezier nog daar de laatste dagen, geniet er nog van ! EN tja.... dat toch TOT SNEL in Ons MOOI LAND NEDERLAND !!

    Greet Roy

  • 19 Januari 2009 - 16:48

    Rsjel:

    Nielzzzzerrrr!

    De hubs weer get sjieks mit gemaak he! Pff, zwaar jaloers!!

    Echt zo sjiek!!

    Geniet nog van dien letste dage doa!! & oug ig wil die 1600 angere fotos zeen haha! ;)

    & tot snel!!
    x

  • 19 Januari 2009 - 20:58

    Marlou En Martin:

    Mooi, Mooi, Moooooooi
    Tot gauw

  • 20 Januari 2009 - 08:02

    Chantalle:

    Daaag Nielske,

    wat een avontuur heb je meegemaakt,geluksvogel!! Ik vind de zwart/wit foto's helemaal te gek! Ze zijn zo apart...Het blijft leuk om je verhalen te lezen!

    Anyway...we zullen de weergoden verzoeken voor tropische temperaturen in het weekend dat jullie terugkomen! Voor de zekerheid zullen we ook extra warme chocomel inslaan!

    Nog 10 dagen! Dus geniet nog van alle mooie dingen!

    Liefs Chantalle
    Xx

  • 20 Januari 2009 - 21:35

    MaRtInI:

    hey nelus.

    De fotos zijn supermooi.
    Het zijn net zo'n fotos die je uit boeken haald.
    Hopelijk heb je geen roest in de loop gekregen in namibie. En ik wist niet dat de himba tribe nudisten waren :P.
    tot z.s.m
    gr martijn

  • 21 Januari 2009 - 16:05

    Diantje:

    na een urenlange wachttijd omdat me pc 293484747 keer bleef hangen, heb ik het toch gehaald om alles af te kijken...en ik moet zeggen dat het het waard was! Wat mooi!
    x

  • 24 Januari 2009 - 21:54

    Chantalle:

    Ha pik!

    We hebben vanavond de balans avond gehad!

    Ik vind het heel erg dubbel dat je de volgende week weer terugkomt. Ik heb je gemist en vindt het super om je weer te zien. Anderzijds weet ik dat je echt geen zin hebt om terug te komen!
    Mja, er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Cliché, maar toch!

    Als je thuis komt blijf je toch gewoon nog ff in het relaxte Afrikaans sfeertje zitten?? Ook in Nederland komen er dadelijk weer leuke dingen op je pad. En misschien kun je volgend jaar ook weer op buitenlandse stage??!!
    Of je begint meteen met sparen zodat je in de zomervakantie weer kunt gaan surfen bij Muizenberg....tsja, is ook een optie!

    De cd's liggen nog in de KA.......NOW!! We kunnen weer lekker meebleren en lachen!!

    Xx Tallie!!

  • 28 Januari 2009 - 13:18

    Joyce:

    Het aftellen is begonnen!!! Overmorgen zijn jullie er weer!

    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Niels

Actief sinds 12 Aug. 2008
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 65140

Voorgaande reizen:

07 Februari 2010 - 10 Juni 2010

Afstudeerstage

24 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Eerste stage in Cape Town

Landen bezocht: