Cedergebergte - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Niels Franken - WaarBenJij.nu Cedergebergte - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Niels Franken - WaarBenJij.nu

Cedergebergte

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

19 November 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vorige week maandag was Amber jarig!! Dat moest natuurlijk gevierd worden. We zijn bij ons gaan gaan braaien wat overigens heel gezellig was:D Ze was net een klein kind toen de cadeautjes in het zicht kwamen, hahaha. We waren daarna nog met een groepje opstap gegaan in Mercury! Was weer een leuke avond!!

Afgelopen weekend zijn we met een grote groep op trip geweest naar het cedergebergte. Het was een georganiseerde trip van Magister (stagebemiddelingsbedrijf). Wij zijn niet van Magister, maar tegen een kleine meerprijs mochten we toch mee. Nederlanders waren zwaar in de minderheid overigens, alleen maar Duitsers daar!! Die mensen kunnen vreten en zuipen, niet normaal. Hahaha. Die grote braai die er stond had echt overuren gedraaid. Constant werd er eten gemaakt en waren de Duitsers aan de lauw-bier zuip!

We vertrokkken vrijdagmiddag aan de 3 uur durende reis. Cedergebergte is ongeveer 200km hier vandaan. Onderweg ging de zon onder en al gauw zaten we in het pikkedonker te rijden. Een paar keer bij een tankstation gestopt om een plasje te doen en de blaas opnieuw bijvullen met nieuwe zuip! Toen we bij het park aankwamen kregen we te horen dat we nog 60km offroad moesten rijden om bij onze kampeerplek aan te komen. Aangezien de andere auto voor ons reed kregen wij al het stof in ons zicht en we konden dus vrijwel niks zien. Ook geen idee hoe de omgeving eruit zag. Eindelijk kwamen we aan bij de kampeerplek....meteen uitgestapt, spullen gepakt en onze slaapplaats gecontrolleerd op rare wezens. De spinnen daar zijn zo groot als je hand en (dodelijke) slangen zitten er ook genoeg. Omdat de keet waar we in sliepen overal openingen had konden die dingen dus lekker binnenkomen. Maar niks te zien, dus gauw de bedden opgemaakt. De bedden hadden ze volgens mij gekocht bij de uitverkoop van Robbeneiland. En de matrassen waren ook vies (vol met stof en vlekken enzo). Maar was geen probleem, ik heb goed geslapen!

’s Morgens ook geen beestjes mogen ontdekken dus was een goede nacht geweest. Iedereen werd vroeg wakker omdat de zon op onze bakkes lag te schijnen om 6uur! Om 8uur zijn we dan toch maar eens eruit gekropen en ontbijt gaan zoeken. Er stond heerlijke muesli met yoghurt. Iedereen was klaar voor vertrek, maar omdat de gids het nodig vond om even terug naar Stellenbosch te rijden die nacht om nog wat eten (en bier voorzichzelf) te halen, moesten nog een aantal uur op he wachten totdat ie terug was.

De trip begon! De gids zat gewoon aan de man-sized-cans van Black Label!! Echt maf. De hike was echt heel avontuurlijk en super tegek! De uitzichten die je kreeg te zien waren zeer indrukwekkend. Tientallen kilometers kon je de verte in kijken.....en alleen maar bergen en natuur te zien. Voor de rest helemaal niets. De hike was overigens niet geheel zonder gevaar, we kwamen langs ZEER smalle doorgangetjes waar je je werkelijk doorheen moest persen en lucht uitblazen als je er doorheen ging. En hoge rotsen waar je op moest zien te klimmen zonder al teveel steunpunten waren er ook te vinden. En dat alles op mijn Nike sneakers!! Mijn voeten hebben het overleefd, zonder blaren. De hike is niet voor iedereen weggelegd, maar de groep waar we mee waren was echt top! Niemand zeurde en iedereen liep gewoon door. Eenmaal boven op de top wist je waarvoor je het allemaal voor had gedaan! Was een uitzicht....WAUW! En wat een rust. Ik had nog nooit absolute stilte gehoord maar nu weet ik hoe het is zich aanhoord. Geen vogels die fluiten; krekels die....krekelen??; wind die waait...helemaal niks!! Toen we weer aan de afdaling zijn begonnen, was een klein groepje nog verder gelopen met een andere gids. Toen we weer beneden waren hadden we ongeveer 5-6 uur gelopen. Tom, Jenno en ik liepen een stuk voorop en bedekt in het zweet hadden we zin in een frisse douche. We zijn dus met een omweg terug naar ons kamp gelopen en even een duik genomen in de rivier!! Heerlijk...!! ’s Avonds was er weer een braai uiteraard voor ons avondeten. Toen het weer pikkedonker was reden we naar de sterrenwacht, die was 10minuten rijden van ons vandaan. Helaas was die gesloten, maar we konden onze ogen niet geloven toen we eens naar boven keken!! Er was daar HELEMAAL niks van lichtvervuiling, pikkedonker dus de sterrenhemel was echt ongeloofelijk! Zoiets kan je je niet voorstellen, duizenden heldere sterren! Prachtig. We konden elkaar gewoon zien en herkennen in het donker, omdat de sterren zoveel licht afgaven.

Laatste dag wa een chilldag! We zouden naar een swimmingpool gaan tussen de rotsen, waar het bergwater instroomde. Het was alweer een hele “hike” om daar te komen. Kwamen nog een paar wandelaars tegen die ie ons een beetje raar aankeken, want zij zagen er lekker profesionneel uit met stevige bergschoenen aan en hiker-srugzakken, en kwamen wij ff aan met onze zwembroekjes, slippers en simpel t-shirtje. Hahaha. Maar na een half uur wandelen kwamen we bij die plek aan en het was echt zeer relaxd en mooi daar! Niemand te bekennen, we hebben de hele dag kunnen zwemmen, rotspringen en zonnen zonder een vreemde tegen te komen. Rotsspringen was trouwens keivet! Je kon de clif opklimmen en van 8 meter springen. Die was overigens niet heel hoog, maar toch wel ruig! De iets hogere 12meter clif gaf je echt een adrenaline rush! Dat ging haaaaaaaard naar beneden. En het doet gewoon pijn als je het water raakt, aan je voeten, kont en armen. Na lang twijfelen heeft Chrisje het ook aangedurft om te springen van de 8meter rots (hoogtevrees). Kicke!!!

Op de terugweg zagen we de omgeving waar we vrijdags dus in het donker doorheen waren gereden. WAUW! Wat een uitzichten weer. Fasinerend....Zeker toen de zon onderging...de landschappen waren keimooi verlicht! We konden op een gegeven moment op 80km afstand al de Tafelberg (Kaapstad dus) zien, absurd gewoon. Dat is minstens de afstand van Susteren tot aan Eindhoven ofzo?? Zover kon je dus kijken:D Mooi mooi... Een aantal leuke foto’s staan in de nieuwsbrief van Magister, op pagina 3: http://www.magister.co.za/news/17.11.2008.pdf

Verder stond Waterfront trouwens helemaal in het teken van de Volco Ocean Race vorige week!! Dat is een zeilbotenrace die over de hele wereld gaat! Ze kwamen aan in Capetown, Waterfront. Daar zijn we even gaan kijken, zeker de moeite waard! En we hebben ook een kijkje kunnen nemen hoe het eraan toe gaat op zoon bootje....wauw! Respect voor die gasten hoor. Hele zware en gevaarlijke sport. Het oceaan water is maar 2graden waar zij komen. Daar wil je niet invallen. Ook stonden er allerlei stands van Volvo met de nieuwste auto’s en vrachtwagens.

Nou,.. lang genoeg gelult! Ik wens Pap, Mam, Joyce, Dees en Roy een hele goeie reis morgen enneuh....tot morgen, haha! Jullie gaan goed weer krijgen! Er wordt 34 graden verwacht:D

Weblog van Klaus: http://suedafrika-news.de Check it out ;)

• 19 November 2008 - 11:18

Linda,,:

aahh,,weer zoon geweldig verhoal:D
    zo leuk geweun om te leaze,,sjiek sjiek. En dan ng die fot0ws derbie,,eg mooi,,bohh,,ig zoe engtevrees kriege dervn,,die smalle gangetjes,,:Pahah

maar ig wens dich heeel veul plezeer de kommende daag,,weer ens ffkes fijn same mit de familie eh;) amuseer ug mer!!

tot bie et volgende verhoal(A)

Xx

• 19 November 2008 - 11:36

Chantalle:

Wow Niels, wat een adembenemend verhaal!! Je hebt echt een super weekend achter de rug, wat een trip! Heel indrukwekkend allemaal...Hier kunnen we ons een absolute stilte helemaal niet voorstellen, laat staan van een sterrenhemel zonder lichtvervuiling!

Je hebt daar dus wel op een vatsige matras geslapen, gatver! En nog goed geslapen ook? Strange... Zal wel lekker vol inimini-beestjes hebben gezeten, haha, Ach ja...

Doen jullie vaak een hiking? Hoe bevalt de 'deuter' rugzak? wordt ie veel gebruikt? Heb je voor tijdens de hikings een camelbak? Is misschien wel handiger dan telkens flesjes water meesjouwen...

Zit je de thuisblijvers wat lekker te maken met 34 graden! Grrr...Hier verwachten we dit weekend sneeuw! Wat een contrast he!

Heb je ook al leuke gadgets gekocht daar? Ben wel benieuwd... Bij Bartje hebben we een super mooie mini laptop voor 170 euro & een afgeprijsde portable dvd speler! Is maar dat je het weet....
    Gisteren is Thomas (Smit) bij Bartje geweest en hij was dik tevreden! De winkel zag er top uit, alles was geprijsd!

Vandaag is Joyce jarig! Dus strx een lekker stukje vlaai eten!

Nielsje, geniet van je tijd in Cape Town. Voor je het weet zit het er alweer op! Time flies whene you are having fun!!

Dikke kus van Chantalle
    Xx

• 19 November 2008 - 11:41

Chantalle:

Niels, foto's zijn cool! Gelukig ben je niet ergens in blijven steken! hihi... Dit is niet voor je weggelegd, als je last hebt van engtevrees!

• 19 November 2008 - 12:05

Joyce:

WOW WOW WOW!

Meer kan ik er niet over zeggen! Echt te gek!
    Mijn koffer is bijna ingepakt! I'm ready to go! Joehoe!!!!!

dikke kus van de halve Sarah! aahhh

• 19 November 2008 - 12:13

Chrizzle:

Hier is gewoon niks gelogen aan! Top weekend, top mensen!

• 19 November 2008 - 13:54

Lianne:

Super vet bericht! En weer fantastische foto's erbij! SUPER!!

Liefs van een jaloerse Lianne! Veel plezier nog!! Genieten!

• 19 November 2008 - 14:56

Rsjel:

Wat een verhoal!! Heerlijk! wat een avontuurtjes allemoal :D haha! De foto's zegge alweer genog, tis prachtig doa!

Glukkig besse neet blieve hange in zon sjmaal gaat! Liek mig toch eng heur:P

Eg leuk om te leaze!!

Geniet mit dien familie:)! de mos ze drnoa nog ff misse! =(

HF!xx

• 19 November 2008 - 15:10

Saskia:

Woh!!!! Meer kan ik niet zeggen :)
    O jawel, over rare beestjes gesproken. Ik had een hagedis op mijn slaapkamer zitten. brrr. Lang leve Afrika!!!!

• 19 November 2008 - 15:13

Klaus:

wow, nice pics, jesus!

Have fun this week with your parents.

• 19 November 2008 - 20:06

Paul En MarieElise:

Hoi Niels
    geen idee of je ons nog kent...misschien van de verhalen? Heb net je Mam gebeld om een prettige vakantie te wensen. Wat schrijf je leuke verhalen. Prachtige foto's hoor. Time of your life, lijkt me.
    Geniet ervan en doe de groeten aan Pap en Mam.
    Geniet van ze en stuur ze daarna snel maar weer weg, zodat je je gang kunt gaan.
    Veel plezier daar!
    Gr. Paul en MarieElise

• 19 November 2008 - 22:43

Oom Martin:

Dag Niels,
    De schitterende ervaringen stapelen zich zich op! En als ik me niet vergis schrijf je al met een Zuidafrikaans accent. Tkeken dat je je thuis voelt.
    Wij zijn jaloers.
    Vanochtend waren we bij Henny op de koffie om je ouders goeie reis te wensen en uit te zwaaien. Joyce ook nog even via de telefoon goeie reis en proficiat op haar verjaardag gewenst. Over goed 24 uur zijn ze voor ons in Verwegistan en voor jou naast de deur. Ze verheugen zich enorm erop je weer in hun nabijheid te hebben. Die enorme sprongen van 12 meter hoogte en het soort andere bokkesprongen moet je dan maar even opzouten en iets ondernemen waar jullie allemaal plezier aan hebben.
    Veel plezier met het bezoek uit Susteren.
    Oom Martin-Tante Marlou

• 22 November 2008 - 17:05

Bea:

Hallo Niels,

Geweldig wat je allemaal beleeft en mee maakt.Dat dat allemaal mogelijk is tijdens een stage van school.Geniet er maar volop van.

Ben benieuwd of de rest van de familie inmiddels goed bij jou is aangekomen.

Doe je hen de groeten ook van Henk ?

groeten

Bea

• 22 November 2008 - 19:34

Ome Wim?:

Hoi Niels,
    Naar aanleiding van jouw berichten moet ik constateren dat het je steeds beter bevalt daar in het zuiden van Afrika. Ik neem aan dat jouw ouders en aanhang onderhand ook zijn aangekomen langs een weg van omwegen en vertragingen etc. Gisteren was het weer hier bar en boos; bekenden van mij die moesten landen met Ryanair in Charleroi kunnen er over mee praten!!Ze lopen nu nog alsof ze gedronken hebben. Trouwens ik vraag me af of je daar ook nog wel eens werkt bij jouw baas ??? maar Niels profiteer ervan, zo'n kans krijg je wellicht niet meer.
    Doe de groeten aan allen en veel plezier in de komende weken
    Groetjes van Wim, Henny en van oma Waubach.

• 24 November 2008 - 09:02

Jean En Truus:

Niels geweldig wat je allemaal doet en beleeft. Neem het ervan. Het is stil hiernaast, geen auto die af en aan rijdt. Het sneeuwt hier en het brengt jullie huis in kerstsfeer. Natuurlijk veel te vroeg terwijl jullie daar van de zon genieten. Wat een contrasten allemaal. Geniet van de tijd samen dat mam en pap en de rest er zijn. Veel plezier.

• 26 November 2008 - 08:21

Eef:

heej niels:)

mooi verhaal en mooie foto's:)
    spreek je snel

kus

• 02 December 2008 - 19:51

Hoi Niels,

je krijgt de groetjes van Tante Gerda!! Ze was zaterdag even bij Bartje, leuk he!!

Ciao Ciao

• 04 December 2008 - 17:38

Bea:

Hoi Niels,

Geen tijd gehad om nieuwe spannende belevenissen te laten zien en beschrijven ?

De vakantie van de rest van de familie zit er al weer bijna op.

Doe je hun de groeten ? Van mij en ook van Henk.

Bea

• 06 December 2008 - 20:13

Wim En Henny:

Hoi allemaal
    Voor het merendeel van jullie zit de vakantie er bijna op; hopelijk verloopt de terugreis iets vlugger dan de heenreis.
    Hier is de temperatuur wel degelijk kouder dan jullie de laatste weken gewend zijn. We wensen jullie een behouden terugkomst in Susteren en voor Niels een prettige voortzetting van het verblijf in Afrika.
    Groetjes van Wim, Henny Pascal en oma Waubach.