..Goodbye Cape Town.. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Niels Franken - WaarBenJij.nu ..Goodbye Cape Town.. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Niels Franken - WaarBenJij.nu

..Goodbye Cape Town..

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

29 Januari 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Mensen,

Mijn dagen in Cape Town zijn afgelopen... Ik vlieg morgenvroeg terug naar Nederland. Ik mis het nu al hier. Mijn ervaringen die ik opgedaan hier zal ik nooit meer vergeten! Mijn eerste keer uit Europa, helemaal op jezelf in een wereldstad. Wauw! Als ik er weer aan denk sta ik er zelf ook van te kijken.
Wat ik verder nog gedaan heb is met Saskia en Chrisje op soort van township tour geweest. Mia, een vrouw van 79 doet hier vrijwilligerswerk. Ik heb haar op mijn overlandtrip (vorige weblog) leren kennen. En zij heeft ons een beetje rondgeleid en laten zien hoe zij haar dagen slijt. Haar meeste werk ligt bij een opvangtehuis voor kinderen die mentaal (en fysiek) gehandicapt zijn. Was een heftige ervaring zeg. Deze kinderen worden meestal gedumpt door de ouders en aan hun lot overgelaten. Ze zijn vaak heel erg mager, kunnen niet meer bewegen en hun spieren trekken samen waardoor de handen krom staan. Vreselijk beeld om te zien hoe deze ernstig zieke kinderen hun leventje moeten lijden. Doorligwonden zijn normaal bij de kids... Heb hier ook geen foto’s van.
Hierna een township bezocht en de mensen voorzien van een paar sneden brood en bananen, die Mia vantevoren gekocht had. Waren ze natuurlijk heel blij mee. Wat waren de mensen hartelijk en de kids die er rondrenden waren erg leuk! Deze mensen hebben alleen elkaar, verder hebben ze niets. Niet eens schoon water en eletriciteit (wat normaal wel aanwezig is bij de townships). Kortom, een heftige dag!! Maar ben blij het gezien te hebben....Zuid-Afrika is dus niet alleen maar lang leve de luxe en alleen maar genieten. Althans niet voor iedereen, en veel mensen (de locals) zien dat niet. De armoede wordt genegeerd, omdat je er als indivu niets aan kan veranderen. Maar ben blij het gezien te hebben en zeker op het laatste van mn avontuur. Had dit niet meteen in mn eerste week willen meemaken.. Daarna heeft Mia ons nog mooie uitzichten laten zien vanaf de Wine Estate heuvels. Wauw, wat een mooi zicht op de Tafelberg van dik 50km afstand.
Bedankt Mia!! En succes verder, respect!!

Aan iedereen die ik hier heb leren kennen....bedankt!!! Ook jullie hebben er voor gezorgd dat ik een hele mooie tijd heb gehad! Ik hoop met de Nederlanders ook nog gewoon contact te kunnen houden!
Gertje, succes in Namibië en de rest van je verlengde tijd in Zuid-Afrika!
En aan de trouwe lezers/reaguurders...bedankt voor het lezen van mn verhaaltjes! En bedankt voor het plaatsen van een berichtje, dat stel ik altijd heel erg op prijs! (Is ook de enige manier voor mij om te zien wie mijn weblog bijhoud en wie nog aan me denkt:))

Cape Town....goodbye!!! En tot ooit!! Ik vond het geweldig om 5 maanden in jouw stad te hebben mogen wonen. Heb er veel geleerd en de volgende punten laten mij weer terug denken aan jouw enorm mooie stad:

- Armoede op straat
- Gare auto's
- Het rijden aan de verkeerde kant
- Chaotische verkeer
- Hele mooie, jonge (maar vooral lieve) vrouwen:)
- De goedkope taxi's met enorm coole taxichauffeurs van Intercab
- Elke dag uiteten omdat het goedkoper is dan zelf eten maken.
- Veel stappen
- De humor van de Eindhovenaars:P
- Surfen wanneer het je uitkomt
- Je euro is hier een paar daalders waard
- Het heerlijke klimaat
- Zeer vriendelijke en hartelijke mensen
- Een werkbaas die begrijpt dat je hier niet alleen maar zit voor je studie..
- De keuze die je maakt voordat je naar het strand gaat: 'Atlantische of Indische oceaan?'
- (mocht me nog wat meer invallen, dan plaats ik het nog erbij)

Als eindklapper even een dosis humor tussen de foto’s! Ik heb foto’s uitgezocht die in de afgelopen 5 maanden gemaakt zijn, maar die ik om de een of andere reden niet heb kunnen/willen plaatsen. Bij deze wil ik er toch even een aantal laten zien. Zie het maar als een bonus! Er zitten ook nieuwe foto’s bij, van ondera andere onze laatste stap-avonden en van de townships. Lekker groot contrast....maar zo is het in de werkelijkheid hier ook. Enjoy!!



Nou mensen, dit was het weer! Mijn laatste weblog..Ik hoop dat jullie allemaal steeds weer genoten hebben....



....ik in ieder geval wel!!


Ciao!!

  • 29 Januari 2009 - 07:28

    Chrizzle:

    Yo Benaan!
    We had a hell of a run here, too bad we have to go.
    At least we can say: "We always have Cape Town!"
    ps ... voor de mensen thuis ... die foto van AmbeRRR en mij is niet wat het lijkt!

  • 29 Januari 2009 - 07:33

    Chantalle:

    Hé Broertje!!

    volgens mij neem je met pijn in je hart afscheid van je tijd in Cape Town!
    Ik zie alleen de bonus foto's niet??!!

    Wat een HEFTIG verhaal van die arme kindjes in het tehuis...doet je echt pijn, je staat dan echt machteloos toe kijken. Respect voor de mensen die er vrijwilligers doen!! Kun je niet een of andere donatie doen?

    Vandaag is echt je laatste dag in de grote wereldstad! Ben benieuwd hoe je je dag gaat invullen...

    Een goede terugreis en bis morgen! Spjpannend!!
    Kijk er echt naar uit!!
    Helaaas voor jou begint het echte leventje weer! hihi, maandag weer naar school?? Of heb je dan een baaldag??

    Xx Chantalle


  • 29 Januari 2009 - 07:45

    Jonne:

    Heej Niels,
    Een hele goede reis terug naar ons kikkerlandje Nederland. Ik heb bijna al je verhalen gelezen en het moet echt een enorme ervaring zijn geweest. Veel plezier nog de laatste dag geniet er nog maar van!
    groetjes Jonne

  • 29 Januari 2009 - 08:10

    Saskia:

    snik snik snik. Wat hebben we t hier toch super gehad. THANKS!!!!

  • 29 Januari 2009 - 08:11

    Linda,,:

    Ha nielson,,

    deh dien litste daag:( joamer eh!de tied geit tog eg snel eh. jeh,bereid dich mer veur esse truk kums,,mit dea vrees hiej:P det zal een hele verangering zeen! ahha

    maja,,een hele gooie truk reis en dan zeen ver os binnekort waal urges ofsowe,,;)

    xx Linda

  • 29 Januari 2009 - 09:23

    Roy:

    NIELZZ!

    Het is een mooi verhaal wat je hebt getypt. Hieruit is goed op te maken hoezeer het je raakt dat je weg moet daar! Ook ik ga het missen dat je weg gaat daar. Al je mooie verhalen, foto's. Maar ja wat men zegt, Aan al het goede komt een eind, helaas !!

    Het is inderdaad een ervaring voor het leven! Dit neemt niemand je meer af! Ook in Nederland zal deze unieke ervaring goed van pas komen! Ik wens jou en ook natuurlijk Chris morgen een super goede terugreis, dat jullie een rustige en goedverlopende vlucht zullen hebben!

    Niels/ Chris we gaan ons zien op de Nederlandse bodem!

    SUCCES!!

    Gr Roy

  • 29 Januari 2009 - 09:39

    Malissa:

    Mooi, je laatste verhaaltje!!:) Zal wel heftig zijn geweest met die arme kindjes..
    Ik vind het vervelend voor je dat je weer naar NL 'moet', kan me goed voorstellen dat het zwaar is.. Maar denk dat je stiekem ook wel blij bent om familie/vrienden weer te zien toch?! Ik ben in elk geval wel blij als ik je/jullie volgende week donderdag weer zie:$:)
    Geniet nog van je laaste dag.. :( en een goede terugreis! tot snel!:)

    Kus xx

  • 29 Januari 2009 - 09:45

    Mam:

    Hoi Niels!!

    Jammer voor jullie dat er een einde is gekomen aan die mooie tijd in Kaapstad!

    We wachten vol spanning op jullie indrukwekkende verhalen!!

    Aan alle mooie liedjes komt een einde! Maar Niels, hier in Susteren is het ook niet mis.
    Alleen een beetje meer stress, maar ook dat komt goed!

    Ik ben blij als ik boven weer die lekkere dansmuziek van je hoor!

    Een hele goede terugreis en tot morgen op Brussel Airport!!

    Xje Mam

  • 29 Januari 2009 - 10:57

    Tholen:

    EY Nizzel:)
    vet om te lezen allemaal, achter een week los ik je af met Rob :D Hopelijk spreken we ons nog voordat ik vertrek. Maar dat komt vast wel goed. Geniet nog van je laatste dag.

    Laterss

  • 29 Januari 2009 - 11:27

    Evelien Lemmens:

    Heey niels!

    Jammer voor jou dat je reis alweer afgelopen is!
    Ik wilde je een goede terugreis wensen, en hopelijk tot snel!

    xxx

  • 29 Januari 2009 - 11:38

    Lianne:

    Goh.. Zo herkenbaar wat je nu als laatste schrijft. En MAN wat voel jij je kut nu! Ik heb voordat ik wegging 2x twee weken verlengd.. Maarja opeens moet je dan toch naar huis he! Succes met acclamatiseren @ home.. Dat wordt raar! Maar goed.. Je rugzak is enorm gevuld met TE vette ervaringen... En daar kun je je hele leven bouwstenen uithalen!

    Je foto's zijn echt te mooi.. Heb er een paar van je gepikt.. Omdat ze zo goed weergeven hoe het werkelijk is.. (En omdat je gewoon een machtig goeie camera hebt :P)

    Sterkte bij je thuiskomst!!

    (K)Lianne!

    Ps: Tnx voor het herbeleven van mijn eigen reis :D

  • 29 Januari 2009 - 12:24

    Roger:

    Gooie Reis terug he, num goowd weer mit, want hie is ut maar nieks.

    Groetjes Roger

  • 29 Januari 2009 - 13:01

    Fam Bonten:

    Niels `n fijne terug reis ,bedankt voor je reisverslagen en tot ziens in de stroat nr 19
    groetjes fam Bonten

  • 29 Januari 2009 - 13:17

    Mr. Mol:

    Niels,

    Er is een tijd van komen en een tijd van gaan, en de tijd van gaan is nu aangebroken! (traditioneel gezegd)

    Zoals ik wéér kan opmerken is dat je echt een super tijd gehad hebt daar! BRAVO Niels!!

    Nu kun je ons in Nederland gaan overladen met "Real life stories" over je te gekke almachtige stage in Zuid Afrika.

    Tot gauw in het pitoreske dorpje Susteren in Zuid Nederland

    Groeten,
    Jeroen

  • 29 Januari 2009 - 13:47

    Rsjellos:

    Wat n verhoal.. brr, rillingen euver miene ruk!

    Nogmaals; fyne reis truuk.. & de tied in cape town nump neemus dig aaf!!

    Tot snellie nielsieee

    x

    ps. Uber Uber UBER vette fotos ;)

  • 29 Januari 2009 - 13:51

    Joyce:

    NIESKE,

    Ik moest bijna een traantje laten toen ik je weblog las! Vind het echt super *** voor je/jullie dat er een einde is gekomen aan deze TE VETTE trip! Zal het traantje wel bewaren voor morgen op het vliegveld, hahaha!

    En om ff te reageren op de reactie van mam, is idd heerlijk om je muziek weeer te horen maar AUB niet te hard. Heb nu 5 maanden als "enigst kind" hier geleefd dus ben erg gehecht geworden aan de rust, hahahahaha!!

    Uiteraard zijn je fotows weer MEGA mooi! Zo gaaf he!

    Kan niet wachten om je morgen weer te knuffelen (wie had dat btw voor deze trip gedacht, ikke niet hoor ;-)!

    Ben echt super trots op je dat je die 5 maanden hebt overleefd in de "grote mensen wereld" echt super stoer van je!! waar gaat de volgende buitenlandse stage heen?? Kom ik je weer opzoeken!

    Een super goede terugvlucht gewenst, uiertaard MET koffers. Ook voor Chrizzle!

    Nielske en Chris ig zeen uch murge in Belsj!!

    kus van mig


  • 29 Januari 2009 - 16:40

    Karlijn:

    Nielskee!
    Zals waal flink balen datse weer truuk mos komme. Maarjaaa, ving t joamer dat dr oug een einde is gekomme aan dien blogs en sjieke foto's want vong ut ummer eg leuk om te leaze en te kiekee!
    Hele goeie vluch en hoapelijk tot snel!
    xx Karlijn

  • 29 Januari 2009 - 20:34

    Dian:

    :D

  • 29 Januari 2009 - 20:37

    Elly, Con En Oma:

    Tja Niels, zo zie je maar. Wat in het begin eindeloos leek te duren, is achteraf gezien tocht zo voorobijgevlogen.

    Voor ons was het toch wel lang genoeg. Tot Morgen dus. Goede reis terug.

  • 31 Januari 2009 - 15:12

    Martijn:

    Ik weet dat je een dubbel gevoel hebt bij het verlaten van kaapstad. het was immers je thuis voor 5 maanden. Maar zoals ik al zei, je kunt beter iets missen dan het nooit hebben gehad. Je hebt veel mensen leren kennen en, hoe corny het ook klinkt: een hoop levenservaringen rijker. Hopelijk wen je weer snel aan Nederland. En je weet HOMIES 4 LIFE

  • 01 Februari 2009 - 11:28

    Theo Paola Fabiënne:

    Hoi Niels

    Nou dat was een belefenis. Het zal wel even afkicken zijn hier in dutch town. Je verslagen en foto's zijn overweldigend. Theo moest lachen over je reactie van de mooie dames. ik ben meer op zoek om hier ook zo'n baas te vinden die het niet erg vind om vaker een baaldag te nemen. En fabiënne vond de foto met het schattige poesje toch het leukste. Fijn dat je weer heelhuids thuis bent aangekomen na al die avonturen wat je hebt beleeft. Welkom terug.
    groetjes Theo Paola Fabiënne.

  • 04 Februari 2009 - 17:07

    Geert:

    Heey Nielske aka pannekoekebenaan,

    Wa hadden we een mooie tijd daar he jung. Jaja, met af en toe van die typische Eindhovense humor. Met zo'n...uhh...dubbele betekenis in die bodem.

    Ik ga het er nog even uitzingen, ik ben benieuwd hoe het zonder jullie gaat zijn! Vast en zeker een gemis dat jullie er niet meer zijn.

    Eej, jonges bedankt he voor die mooie tijd en tot gauw!

    Geertjeuhh

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Niels

Actief sinds 12 Aug. 2008
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 65140

Voorgaande reizen:

07 Februari 2010 - 10 Juni 2010

Afstudeerstage

24 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Eerste stage in Cape Town

Landen bezocht: